reklama

Prečo 30 rokov po Nežnej náboženská sloboda oslabuje cirkvi ?

Dobrý priateľ sa ma spýtal: Čo ti dal a čo ti vzal November 89? Odpovedal som takto: Dal mi náboženskú slobodu a po 30 rokoch mi vzal ideály o jej spravodlivom uplatňovaní.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (86)

Nežná revolúcia 1989 pre mňa predovšetkým znamenala naliehavú výzvu ako urobiť cirkev relevantnou inštitúciou pre spoločnosť. Táto výzva bola dôsledkom náboženskej slobody, ktorú zmeny tej doby priniesli. 

Mal som vtedy 26 rokov a za sebou detstvo a mladosť v podmienkach totalitného režimu. Vyrastal som ako dieťa evanjelického farára a sám som v tom čase stál na začiatku svojej služby ako farár v evanjelickej cirkvi. Spomínam si, ako ma nesmierne ponižovalo, že na každú aktivitu v cirkvi som musel žiadať súhlas okresného cirkevného tajomníka, ktorý vykonával dozor štátu nad cirkvou. Bol som kritický voči pomerom vo vnútri cirkvi. Pripadala mi nemoderná, ťažkopádna, bez budúcnosti a jej predstaviteľov som vnímal ako kolaborantov s totalitným režimom. Ten nás všemožne presviedčal, že našou úlohou ako mladých farárov je postarať sa s úctou o dožívajúcu generáciu starších veriacich. Určite sme nemali rozvíjať nejaké plány a projekty ako urobiť cirkev relevantnou pre prítomnosť a budúcnosť spoločnosti. Pre našu generáciu, aj vďaka perestrojke a glasnosti, to však už bola neudržateľná predstava. Na mnohých neoficiálnych a často ilegálnych podujatiach sme hovorili o tom, ako robiť veci v cirkvi lepšie. Zrušenie štátneho dozoru nad cirkvou a nastolenie náboženskej slobody znamenalo, že sme odrazu mali voľné ruky a všetky možnosti robiť to, o čom sme pred rokom 1989 iba snívali, alebo sme to robili s veľkým rizikom. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dnes si s odstupom času uvedomujem, že moja generácia v cirkvi zostala príliš poznačená mentalitou cirkvi ako geta. Spoločnosť mimo cirkevnej domény sme neprestali vnímať ako odcudzenú, ako hrozbu. Aj v podmienkach demokratickej spoločnosti, na ktorej tvorbe a rozhodovaní sa veriaci ľudia úplne slobodne podieľajú, zostáva cirkev inštitúciou, ktorá je akoby zo svojej definície uzavretá a podozrievavá voči slobode. Po roku 1989 sme sa nedokázali rozísť s fundamentalistickou teológiou, ktorá sa pred rokom 1989 dokázala lepšie presadiť ako myšlienková platforma odporu proti totalitnému režimu. Liberálna a progresívna teológia, ktorá v 70. a 80. rokoch argumentačne pripravila cirkvi na Západe na ich novú úlohu v pluralitnej a sekularizovanej spoločnosti, bola síce tiež prítomná v našich pololegálnych a ilegálnych cirkevných kruhoch do Novembra 1989, ale nikdy sa nedokázala presadiť ako program cirkvi pre jej novú úlohu v spoločnosti. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Paradoxne teda dar náboženskej slobody odvodený od ostatných individuálnych ľudských práv zaskočil ľudí v cirkvi a z mnohých jej dnešných predstaviteľov urobil veľkých kritikov a často odporcov individuálnych občianskych slobôd a práv. Pripisujem to práve tomu, že konzervatívna a fundamentalistická teológia sa pre našu generáciu javila ako prieraznejšia pri formovaní odporu voči totalitnému režimu. Problém je, že cirkvi akoby ustrnuli v predstave, že otvorená a demokratická spoločnosť je ich nepriateľom a naďalej sa pred ňou musia brániť.

Toto je zároveň to, čo by som chcel pomenovať ako odpoveď na druhú časť tej otázky. Čo mi November 1989 vzal? S odstupom času by som asi povedal, že mi vzal ideály o možnosti urobiť z cirkvi spoločenstvo, ktoré je v modernej, stále viac sa sekularizujúcej európskej krajine a v dobe výrazných globalizačných pohybov pre ľudí užitočné, zmysluplné, dáva im perspektívu budúcnosti a pomáha im pochopiť dianie, orientovať ich a dáva im duchovné zručnosti na to, aby sa mohli stať tvorivou súčasťou toho zložitého organizmu, ktorý nazývame liberálna demokracia. Ale nevzdávam to! 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

(Text vznikol ako odpoveď do ankety Martina Droppu pre jeho blog Dvadsaťtri zastavení Novembra '89)

Ondrej Prostredník

Ondrej Prostredník

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  94
  •  | 
  • Páči sa:  756x

Som spoločensky angažovaný teológ. Pracujem s ľuďmi v akademickej obci, v občianskej spoločnosti a v cirkevnom prostredí. Naučil som sa počúvať ľudí z rôznych strán názorového spektra. Svoje vedomosti a skúsenosti chcem pretaviť do politických riešení na ochranu dôstojnosti a slobody ľudí v európskej spoločnosti.https://www.facebook.com/prostrednik Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu